EELDE - Vrijheid. De jongere mensen in ons land weten niet beter dan dat we als Nederland bevrijd zijn. Het blijft belangrijk om hierbij stil te staan als het aan Rian Marsman van Stichting Herdenkingscomité Eelde ligt. Om kinderen te betrekken in het thema oorlog, onze vrijheid en democratie ontwikkelde het comité een bordspel. In dit project leren kinderen van groep 7 en 8 meer over de Tweede Wereldoorlog en maken ze een interactief, digitaal bordspel over deze gebeurtenissen.
Marsman coördineert samen met de vier andere medewerkers van het comité de activiteiten rond 4 mei. Vorig jaar initieerde ze het parachuteproject, waarbij diverse rotondes in de gemeente een parachute-monument kregen. Jaarlijks is er op 4 mei de herdenking in de Dorpskerk en worden er kransen gelegd. Ook dit jaar is dat zonder publiek en zorgt het comité voor een digitale uitzending van de dienst. Eén keer in de vijf jaar is er een uitgebreide viering op 4 mei, die vorig jaar tijdens 75 jaar bevrijding niet door kon gaan. Buiten coronatijd om krijgen de bovenbouwleerlingen in Eelde en Paterswolde een spreker in de klas die met de kinderen in gesprek zou gaan, of een dichter die de kinderen uitdaagt gedichten te maken. Marsman: “We merken dit jaar dat er veel animo is voor onze projecten. Iedereen richt zich op wat wél kan.”
Eelde kent een uitgebreide geschiedenis, als het gaat om de Tweede Wereldoorlog. Historische vereniging Ol Eel heeft voor dit scholenproject veel informatie beschikbaar gesteld. Ol Eel houdt zich bezig met de geschiedenis van de voormalige gemeente Eelde. “Vorig jaar organiseerde Ol Eel een wandelroute waar mensen onderweg informatie konden vinden via QR-codes. De filmpjes die hiervoor zijn gemaakt dienden nu als bronmateriaal voor het digitale bordspel.”
Het idee ontstond niet vanuit het niets. Tijdens een gesprek tussen Zuidlaren, Vries en de Gemeente Tynaarlo werd het plan geopperd om dit jaar rond het onderwerp vrijheid te gaan vloggen. Marsman kreeg contact met de Amerikaan Tim Bartrum, oprichter van het online spelplatform QuizWhizzer. Omdat veel fysieke bezoeken momenteel niet binnen het onderwijsprogramma passen leek het maken van een bordspel met erin een aantal vlogs en andere filmpjes verwerkt de ideale oplossing te zijn. Het spel lijkt een beetje op Ganzenbord, maar dan met vragen. Er is een digitaal bord met ruimte voor ongeveer 30 vragen die de kinderen zelf kunnen bedenken. Marsman: “Dit project spreekt de kinderen enorm aan. Het is geen werkstukje dat onderin de la beland. Je maakt een productje en daar wordt wat mee gedaan.”
Ook het ontwerpen van hoe het spelbord er uiteindelijk uit moet zien is aan de kinderen zelf. “In QuizWhizzer kunnen ze zelf een achtergrond invoegen, aangeven of een vakje rond of bijvoorbeeld vierkant moet zijn en een foto of filmpje aan een vraag koppelen,” vertelt ze. De vragen kunnen variëren van open tot meerkeuze en goed-foutvragen. Hoeveel plekken een speler vooruit of achteruit gaat bij het goed of fout beantwoorden van een vraag is ook aan de leerlingen. Vervolgens kunnen ze het spel online spelen met klasgenoten. “Het is ontzettend leuk om te zien hoe apetrots de kinderen zijn als ze een spel gemaakt hebben. Fijn ook dat we ze iets educatiefs konden aanbieden dit jaar.”
Het zevental scholen uit Eelde en Paterswolde dat dit jaar aan deze eerste editie meewerkt heeft elk een eigen licentie gekregen voor QuizWhizzer. Het idee is om dit project volgend jaar gemeentebreed uit te rollen. “Wellicht kunnen we dan ook samenwerkingen opzetten tussen de verschillende scholen die dan meedoen.”
Bron: De Krant van Tynaarlo