OBS De Veenvlinder benadert haar onderwijs thematisch en heeft dit jaar een groot project over oorlogen, over de Eerste en Tweede Wereldoorlog, maar ook over de periode ervoor en erna, zoals de Koude Oorlog en ‘9-11’. Alle klassen 5, 6, 7 en 8 doen hier aan mee. De leerlingen startten het thema met een film vanuit de methode. Om het thema verder invulling te geven en aan te kleden is een beroep gedaan op het Herdenkingscomité Eelde- Paterswolde.

Maandag vertelden Kees van der Heiden en Adriaan Ferf over de ervaringen van hun families in de Tweede Wereldoorlog. Geboeid luisterden de ongeveer 150 kinderen naar de verhalen, zij stelden veel vragen en dachten na over de moeilijke vraag die Kees hen voorlegde:  ‘wat denk je dat mijn oma gedaan heeft toen een gedeserteerde  doodsbange Duitse soldaat aan het eind van de oorlog bij haar om een schuilplaats vroeg, terwijl je eigen man door de Duitsers was vermoord. En wat zou je zelf hebben gedaan?’ Natuurlijk ging het gesprek ook over de huidige oorlog in de Oekraïne; wat zou jij doen? Wil jij bijvoorbeeld vluchtelingen uit de Oekraïne in je huis opnemen? Dinsdag vertelde Marieke Voormolen aan twee groepen 8 het verhaal van de Noorse oorlogsvlieger Rolf Arne Berg die op 3 februari 1945 door de Duitse luchtafweer in Yde werd neergeschoten bij een aanval op het vliegveld en in ons dorp neerstortte op het huis van de familie Hartlief op de Drift 4. In 2020 werd ter nagedachtenis aan R.A. Berg een steen onthuld. Het stoffelijk overschot van R.A. Berg werd na de Tweede Wereldoorlog herbegraven in zijn geboorteplaats Orkanger in Noorwegen waar hij als een oorlogsheld wordt gezien. De leerlingen legden, na intensief te hebben geluisterd naar dit verhaal, bloemen bij het monument.

Donderdag gingen de leerlingen van de groepen 5, 6 en 7 naar het monument in de Duinen. Het monument ter nagedachtenis van Derkje Meijer die vanaf 1943 onderdak had gegeven aan de Joodse Groninger Hans van Hessen. Beiden hebben het met de dood in een concentratiekamp moeten bekopen: Derkje in concentratiekamp Ravensbrück en Hans in Mauthause . Lars van Dijk vertelde wat er op deze mooi rustige plek was gebeurd op de vroege ochtend van eind maart 1944 . De leerlingen keken naar de deel van de boerderij waar Jan Meijer zich tijdens de inval had kunnen verschuilen en bezochten de kuil achter het huis in het bos. Het restant van de schuilplaats waar Hans van Hessen de nacht doorbracht. Tot slot legden de leerlingen ook bloemen en waren een minuut stil.

Els Bousema, leerkracht van de Veenvlinder, is enthousiast over het project en de samenwerking met het comité. ‘Met de sprekers in de klas kwamen mooie en goede gesprekken tot stand tussen de leerlingen. De gastsprekers maakten de verhalen levendig. Allen hadden volledige aandacht voor de leerlingen en hun vragen, ieder op zijn eigen niveau. Chapeau!’ Sommige leerlingen waren bekend met de monumenten, maar anderen niet. Een reactie van een leerling: ‘Mijn tante is deze week over uit Amerika. Ik ga met haar wandelen en dan vertel ik haar over beide monumenten’. Els stelde haar leerlingen de vraag ‘Als jij meester of juf bent van groep 8, welk monument wil je dan dat de leerlingen in ieder geval gezien hebben?’ Geen makkelijke vraag, want beide verhalen maakten indruk. De leerlingen waren het eens over de Duinen. ‘Het verhaal over de Duinen moet iedereen gehoord hebben. Het monument is meer dan alleen een steen. Hier zie je namelijk ook het onderduikershol, wat je anders niet te zien zou krijgen.’

Bron: Dorpsklanken

Foto: Johan Wolfard

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief